fredag 20 juli 2007

Vanilj- och sockerbullar


Det damp ner ett nytt nummer av ”Allt om mat” i brevlådan igår. Härlig läsning. Jag får sådan inspiration av den tidningen. Blev genast sugen på att testa dessa bullar. Vi är svaga för mandelmassa i denna familj! Jag hade lite mer mandelmassa och vaniljsocker än vad som stod.

Till ca 35 bullar:

1 paket jäst
150 g smör (jag hade margarin)
2½ dl mjölk
2½ dl vatten
2 ägg
1½ dl strösocker
1 msk grovstött kardemumma
½ tsk salt
ca 13 dl vetemjöl

Fyllning:
150 g mandelmassa
100 g smör
2 tsk vaniljsocker

Garnering:
50 g smör
1½dl strösocker

Smula jästen i en bunke. Smält smöret och tillsätt mjölk och vatten. Värm till fingervarmt, 37 grader. Häll lite över jästen och rör tills den löst sig. Tillsätt resten av degvätskan, ägg, socker, kardemumma, salt och nästan allt vetemjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta degen smidig. Låt jäsa ca 40 min under bakduk.

Riv mandelmassan och blanda med smör och vaniljsocker. Kavla ut degen till en stor platta (alternativt två) ca 60*30 cm. Bred på fyllningen. Vik degen dubbel på längden. Skär degen i remsor. Skåra så att varje remsa får som två ”ben”. Tvinna remsorna några varv och lägg ihop till en knut. Lägg på plåtar. Jäs övertäckta ca 30 min. Värm under tiden ugnen till 250 grader.

Grädda mitt i ugnen ca 8 minuter. Doppa bullarna i smält smör (jag penslade) och vänd i strösocker då de svalnat.

Inga kommentarer: