fredag 13 juli 2007

Inbakade pizzor

Jag tycker att det är jättegott att göra inbakade pizzor. Idag testade jag att göra pizzorna utan tomatsås och använde istället färskost och mini fraiche för att det inte skule bli "torrt". Inga viktväktarpizzor direkt, men det blev så gott och det är ju inte varje dag som tur är! :) Denna gången hade jag i rivna morötter i pizzasalladen, det blir också gott!

Till 8 inbakade pizzor (= en plåtpizza)

½ pkt jäst (man kan förresten ta lite mindre...)
2 dl ljummet vatten
1 msk olja
½ tsk salt
5 dl vetemjöl
Lös jästen i vattnet. Tillsätt olja och salt. Tillsätt lite mjöl i taget tills degen är smidig. Jäs under bakduk 20-30 minuter.

Fyllning:

1 pkt bacon, strimlat
1 rödlök, strimlad
6 st färska champinjoner, skivade
1 pressad vitlöksklyfta
4 soltorkade tomater, hackade
400 g köttfärs
1 tsk salt
peppar
20-30 svarta oliver
175 g färskost, valfri sort och fetthalt (jag brukar använda light)
1 burk minifraiche
några tärningar fetaost
några skivor getost

Fräs bacon och låt det rinna av på papper. Fräs sedan champinjoner, rödlök, vitlök och soltorkade tomater. Lägg efter en stund ner köttfärsen och en liten stund senare baconet. Låt blandningen fräsa ihop och gotta till sig i pannan. Krydda och tillsätt skivade oliver. Rör sedan i färskost och minifraiche och låt det puttra ihop och sedan svalna.

Dela degen i 8 bitar och kavla ut till cirklar, ca 15 cm i diameter. Lägg på fyllningen. Toppa med lite fetaost/getost (jag gjorde hälften/hälften). Ta försiktigt tag i kanterna och nyp ihop skarven mitt på pizzan. Se till att det blir tätt. Lägg på bakplåtspappersklädd plåt. Grädda mitt i ugnen, 225 grader, ca 12 minuter eller tills pizzorna fått fin färg. Servera med pizzasallad.

Inga kommentarer: