måndag 30 juli 2007

Ginopajer


Till efterrätt igår kväll testade jag återigen ett "Allt om mat"-recept. Jag tycker gino är gott i sig, men både jag och maken gillar pajdeg så därför verkade detta recept intressant! Och det blev jättegott! Serverade tillsammans med vaniljglass.

8 pajer

3 dl vetemjöl
150 g kylskåpskallt smör
1 msk strösocker
1 ägg

Finfördela smöret i mjölet, enklast med en matberedare. Tillsätt socker och ägg. Arbeta snabbt ihop till en deg och låt vila i kylen.

Fyllning:
2 bananer
2 kiwi
15 stora jordgubbar
50 g vit choklad

Skär frukten i bitar. Dela degen i 8 bitar och kavla ut på mjölad arbetsbänk, ca 17 cm i diameter. Lägg frukt i mitten av rundlarna. Vik över pajkanterna och lägg på bakplåtspappersklädd plåt. Grädda mitt i ugnen , 225 grader ca 15 min. Riv chokladen fint på rivjärn och fördela chokladen över frukten. Grädda ytterligare ca 5 min tills chokladen fått lite färg. Servera med vaniljglass.

2 kommentarer:

Anonym sa...

kan man använda nåt annat än jordgubbar som fyllning?? kram hillis

Anonym sa...

Du kan ha vad du vill! Hallon, nektariner, blåbär, päron. Det du gillar! :) Kram M