torsdag 12 juli 2007

Köttfärsspett utan spett med yoghurtsås

Även denna rätt fick kusinfamiljen. Jag gillar att göra spett i ugnen, men ofta är jag så lat att jag gör utan spett - det blir alltså som järpar. Nu gjorde jag på 1 kg färs, men man kan naturligtvis halvera receptet om man så önskar. Jag serverade med bulgur, grönsallad och en yoghurtsås.


Till 20 spett/järpar

1 kg nötfärs
1 ägg
2 dl mjölk
1 riven gul lök
2 tsk salt
1 tsk kanel (ibland utesluter jag kanel och tar istället 2 tsk spiskummin)
2 tsk paprikapulver
peppar

Blanda alla ingredienser i en bunke. Forma 20 st järpar och lägg på bakplåtspappersklädd plåt. Sätt in plåten mitt i ugnen på 225 grader, ca 12 minuter.


Yoghurtsås:

2 dl turkisk yoghurt
2 msk chilisås
1 pressad vitlöksklyfta
½ tsk spiskummin
½ tsk salt

Blanda ingredienserna och låt stå kallt en stund.




Inga kommentarer: