torsdag 19 juli 2007

Sej i kokosmjölk med quinoa


"Fantastiskt", utbrast maken vid middagsbordet. En fiskrätt att laga igen med andra ord! Jag behöver förnya mitt utbud av fiskrätter. Denna blir verkligen en favorit. Det blir mycket sås, så antingen kan man minska mängden eller lägga till lite fisk. Jag serverade med quinoa och det var gott! Man kan naturligtvis välja ris eller bulgur också. Grönsaker inte att förglömma, vi hade kokt morot, palsternacka, broccoli, blomkål och brysselkål. Tallriksmodellen! ;)

Till två vuxna och två små barn (själva såsen räcker till flera!)

1 röd paprika
1 vitlöksklyfta
1 tsk riven färsk ingefära
2 tsk olja
knappt 2 msk vetemjöl
2,5 dl vatten
1 fiskbuljongtärning
1 förpackning laga lätt kokos (alternativt lätt kokosmjölk)
1-3 krm sambal oelek (jag tog ett krm då jag inte ville göra det för starkt för barnen...)
400 g sej
hackad persilja, gärna färsk

Skär paprikan i tärningar. Hacka vitlöken. Fräs detta med ingefäran i olja. Pudra över vetemjöl och rör runt. Tillsätt vatten och buljogtärning och låt puttra en stund. Tillsätt laga lätt kokos och puttra vidare. Smaka av med sambal. Skär fisken i portionsbitar och lägg i såsen. Låt sjuda 5-10 minuter. Fisken är färdig när den är vit och fast. Strö över hackad persilja.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det lät supergott!

M