söndag 8 juli 2007

Lite grövre bondbröd


Vad svårt det är att namnge bröd! Idag kom föräldragruppen på besök. Egentligen skulle vi haft en picknick vid en lekpark men regnet öste ner så vi träffades här istället. Jag bakade detta bröd och det blev gott!


2 bröd

25 g jäst
2 tsk salt
2 msk olja
5 dl kallt vatten
1 dl vetegroddar
1 dl hela linfrön
2 dl grovt rågmjöl
2 dl grahamsmjöl
vetemjöl, tills degen känns smidig

Lös jästen i saltet. Häll på olja och vatten. Tillsätt vetegroddar, linfrön, rågmjöl och grahamsmjöl. Tillsätt vetemjöl tills degen känns smidig. Av gammal vana har jag i mjöl på känn men jag försöker bli bättre på att mäta eftersom jag vill lägga ut recept här... Jäs degen ca en timme under duk. Baka ut till två runda bröd och lägg på plåt med bakplåtspapper. Jäs 30-40 min under duk. Grädda sedan långt ner i ugnen, 200 grader, i 30 min. Bröden ska kännas ihåliga när man knackar på undersidan. Jag täckte över mina bröd efter ungefär halva tiden så att de inte skull få för mycket färg. Låt svalna under bakduk på galler.

Inga kommentarer: