onsdag 4 juli 2007

Pladuskor

Nu är jag bagare varje dag, det är så roligt. Idag blev det ett bröd som min mormor och mamma bakat så länge jag kan minnas. Min mamma är tyvärr borta så därför är brödet extra speciellt för mig och jag vill "hålla det vid liv".

Brödet kan bakas ut på två sätt, antingen som portionsbröd eller i långpanna. Idag blev det långpanna. Degen görs såhär:


8 dl fingervarmt vatten
1 pkt jäst
1 msk salt
2 msk olja
1 msk kummin
1 dl sesamfrön, oskalade
6 dl grahamsmjöl
8-9 dl vetemjöl, antingen vanligt eller av fullkorn.
filmjölk
sesamfrön

Rör ut jästen i lite av vattnet. Tillsätt resten av vattnet, salt, olja, kummin, sesamfrön. Tillsätt båda mjölsorterna. Det blir en lös deg! Jäs ca 40 min under bakduk. Välj mellan två alternativ:
  1. Häll den jästa degen i en långpanna (jag har en form som är 24*36 cm) med bakplåtspapper. Jäs ca 20 minuter. Pensla med filmjölk och strö över sesamfrön. Grädda mitt i ugnen i 225 grader mellan 18 och 20 minuter. När brödet svalnat delar jag det i fyra bitar. Då får man en limpa som man skär upp i skivor.
  2. Skeda upp degen på plåtar med bakplåtspapper, det blir ca 20 st pladuskor totalt. Jäs ca 20 minuter. Pensla med filmjölk och strö över sesamfrön. Grädda mitt i ugnen i 250 grader ca 10 min, de ska få fin färg.
Brödet är såå gott med ost och marmelad, avnjutes med en kopp te. Mmmmm.... detta är barndom!

1 kommentar:

Familjen Granath sa...

Mmm vi längtar tills vi får smaka på ditt bröd. Det blir så gott när du bakar:)