tisdag 3 juli 2007

Skållade frallor


Jag har inte bakat på evigheter känns det som (fast vi har i och för sig inte haft något köpebröd heller...), så det var med glädje jag fick sätta en deg ikväll! Skållningen gör brödet gott, saftigt och hållbart. Jag sparade några frallor som jag låter jäsa över natten i kylen. Barnen älskar "varmt bröd" och det kan inte jag heller motstå så lätt...


Ca 26 frallor:

2 dl fiberhavregryn
1 dl vetekli
1 dl sesamfrö
2 dl grahamsmjöl
7 dl kokhett vatten

1 pkt jäst
1 msk salt
3 dl kallt vatten
2 msk olja
ca 16 dl vetemjöl

Blanda havregryn, vetekli, sesamfrö och grahamsmjöl i en bunke. Slå över kokhett vatten och låt stå ca en timme. Lös upp jästen i saltet och tillsätt detta tillsammans med vattnet och oljan. Tillsätt sedan vetemjölet, lite i taget tills degen känns smidig. Låt jäsa ca en timme.

Knåda degen på mjölat bakbord. Rulla ca 26 bullar och lägg att jäsa 20-30 min på plåt. Bakduk över. Grädda mitt i ugnen i 250 grader, ca tio minuter. Låt svalna under bakduk. Njut!

1 kommentar:

Anonym sa...

Gott! Måste jag prova någon dag!