lördag 28 juli 2007

Lax med dill- och gräslökssås


Mmmm, denna rätt är så god och så enkel att göra. Hela familjen älskar den så jag förnyar mig sällan då det gäller lax. Jag tillagar laxen i ugnen, hur länge beror ju på vilken storlek man har på fisken. Jag brukar köpa hela laxsidor som jag styckar upp i lämpliga familjebitar. En sådan bit kör jag ca 20 min i 225 grader. Men som sagt, det är något man får testa sig fram med.

Till den goda laxen gör jag en enkel sås med dill och gräslök. Jag gör den på ett sätt till vardags och på ett annat sätt till fest. Serverade idag med potatis och kokta grönsaker (morot, palsternacka, blomkål, broccoli och brysselkål).

Vardagssås:
1,5 dl vatten
2 msk vetemjöl
1 dl mjölk
1 dl laga lättgrädde
1 fiskbuljongtärning
1-2 msk hackad dill
1-2 msk hackad gräslök

Vispa ut mjölet i vattnet i en liten kastrull. Låt koka upp under vispning. Tillsätt resten av vätskan och buljongtärningen och låt såsen puttra på svag värme ca 5 minuter. Tillsätt dill och gräslök. Voilà!

Festsås:
1 burk crème fraiche av valfri fetthalt (jag kör med mini fraiche)
1 förpackning matlagningsgrädde eller laga lättgrädde
1 fiskbuljongtärning
1-2 msk hackad dill
1-2 msk hackad gräslök

Blanda crème fraiche och grädde i en kastrull. Låt puttra med buljongtärningen på svag värme i några minuter. Tillsätt dill och gräslök. Färdigt! Enkelt va?


2 kommentarer:

Anonym sa...

Vardagsvarianten av denna sås har jag inte gjort för sista gången. Jättegod!

fruktsallad sa...

Heeej!

Kul att det blev bra! Vi äter den ofta! :)