söndag 15 juli 2007

Lördagslyx


Det har blivit en liten tradition här hemma att vi avnjuter nybakat varmt bröd på lördagsmorgnarna. Så på fredag kväll ställer jag mig och gör en deg. Antingen bakar jag ut frallor direkt och lägger på en plåt med plastfolie över för att jäsa i kylen över natten, eller så får hela bunken stå i kylen och så bakar jag ut på morgonen. Det beror sig lite på hur bråttom jag har.


Ingredienserna till brödet kan varieras efter smak. Jag gör aldrig exakt lika men grundreceptet är detsamma. Testa att experimentera med olika mjölsorter! Jag vill dock inte att detta bröd ska vara alltför grovt...

Till 16 lördagslyxfrallor

25 g jäst
2 tsk salt
2 msk olja
5 dl kallt vatten eller mjölk
3 msk rostade solrosfrön
1 dl fiberhavregryn
1 dl dinkelmjöl, fullkorn
11-12 dl dinkelmjöl, siktat

Lös jästen i saltet. Tillsätt olja, vatten/mjölk, solrosfrön, havregryn, fullkornsdinkel och hälften av det siktade dinkelmjölet. Därefter tillsätter du lite mjöl i taget tills du har fått en smidig deg. Hellre en lite kladdig deg än en torr.

Välj jäsmetod. Forma 16 bullar och lägg på plåt. Grädda mitt i ugnen ca 10 min i 250 grader.

Det går också bra att frysa in bröden färdigjästa men ogräddade. Då tar man ut bröden och tinar dem på plåten medan ugnen värms. Gräddar sedan i 250 grader ca 10-12 min.

Inga kommentarer: