lördag 21 juli 2007

Kalljäst formbröd



Även denna lördag blev det nybakt bröd! Detta var med i "Allt om mat" och det skulle givetvis testas! Brödet blev mycket gott, men problemet var att det inte hann svalna så pass att det gick lätt att skära. På så vis är det bättre med portionsbröd till frukost för oss.

Till ett stort bröd:

1/4 pkt jäst
3 dl filmjölk
2 dl vatten
1 1/2 msk flingsalt
5 dl fullkornsvetemjöl (300g)
6 dl vetemjöl special (360g)
+ ca 1/2 dl till utbakning

Fördela jästen i en bunke och rör ut den i fil och vatten. Blanda ner salt och mjölet lite i taget. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda minst 5 minuter. Kavla ut degen och rulla ihop till en limpa (då spricker inte brödet). Lägg limpan i en smord avlång form, ca 2½ l. Täck med bakduk och ställ i kyl över natten. Degen kan också bakas ut som två mindre bröd i två 1½ liters formar. På morgonen sätter du ugnen på 200 grader. Pensla brödet med vatten och grädda i nedre delen av ugnen ca 40 min (jag gräddade nog 42 min). Stjälp upp brödet och låt svalna innan du skär det i skivor.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nu har jag skrivit ut receptet på kalljäst bröd. Nu är det bara ingredienserna som saknas. Ska absolut testa att baka brödet någon dag.
Kramar från Pernilla

fruktsallad sa...

Kul! Och jag kan tänka mig att man kan experimentera ganska mycket med olika mjölsorter om man vill. Bra att ha ett grundrecept! Lycka till och ha det bra! Kram!