torsdag 8 januari 2009

Indisk lammcurry


Min kusin J och hennes familj har varit och hälsat på. Det var trevligt att ses och kul att se hur roligt pojkarna har tillsammans. Synd att vi bor så långt ifrån varandra. Jag bjöd dem på indiskt (ja, jag har dille på det...) och även detta recept kommer från Allt om Mat och den Indiska boken. Mums. Ursprungsreceptet ger 16 portioner så jag halverade receptet. Jag kokade lammköttet kvällen innan och tillsatte det i den färdiga "grytan". Jag tycker att det är ett smidigt sätt att tillaga lammgrytor. Här kan du se hur jag förbereder köttet.

Indisk lammcurry
ca 8 portioner

ca 2 kilo, lammkött med ben, t ex bog eller bringa (eller lammstek för all del - ännu godare!)
2 stora gula lökar, hackade
3 vitlöksklyftor
2 äpplen, tärnade
1 msk olja
1 msk vetemjöl
1½ msk curry
½-1 msk röd currypasta
1½ msk soja
2 msk tomatpuré
½ dl mango chutney
1 kalvbuljongtärning
5 dl spad från lammkoket eller vatten
2½ dl grädde av valfri sort (egentligen skulle det vara matyohghurt)

Tillbehör:
ris eller annat gryn, jag hade svart quinoa
mango chutney
yoghurt
cashewnötter, rostade i torr panna

Fräs i en gryta lök, vitlök och äpple i oljan tillsammans med curry. Tillsätt vetemjöl, currypasta, soja, tomatpuré och mango chutney. Rör om. Häll på kokspad eller vatten och lägg i buljongtärningen. Koka upp och låt puttra ca 30 minuter. Tillsätt det kokta lammköttet skuret i bitar. Puttra ca 15 minuter. Tillsätt även grädden och puttra några minuter. Servera med gryn, mango chutney, en klick yoghurt och nötter.

4 kommentarer:

Familjen Granath sa...

Hej vännen
Ja nu lagar du mkt indiskt, vilken nationalitet kommer härnäst? Ikväll blir det mexikanskt,tacos tillagat här hemma. Vi kommer nog kunna åka vid tre på fredag så då kan vi säkert vara hos er mellan 17-18. Blir det bra:)Om ingen blir sjuk el så..man vet aldrig..
Kram

Hanna sa...

Indiskt är underbart gott!!
Du har fått en utmärkelse i min blogg!

Anonym sa...

Du har fått en utmärkelse av mig!!

Anonym sa...

Men så gott!
Lamm med curry är en utav mina favorit kombinationer! :-)