måndag 5 januari 2009

Femårsdag och wienernötsnitt


Ja, tänk att vi nu har en femåring här i huset! :) Hurra! Sonen har önskat både lunch och middag eftersom vi är lediga. Det blir "såsmakaroner" (stuvade makaroner) som faktiskt pappan står för här i huset! Kors i taket! ;) Till middag önskades tacos och då har vi gäster. Syltkakor och kolakakor ville sonen ha och då har jag givetvis bakat det. Jag tänkte först göra hallongrottor med testade att göra wienernötsnitt istället. Får se om det uppskattas. Receptet kommer från Vår Bakbok.

Wienernötsnitt
ca 60 st

1½ dl hasselnötskärnor (100 g)
250 g margarin eller smör
1½ dl socker
2 ägg
6 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
Fyllning:
1 dl hallonsylt eller hjortronsylt
Glasyr:
1½ dl florsocker
1½ msk vatten

Sätt ugnen på 225 grader.
Mal eller hacka nötterna mycket fint. Rör rumsvarmt fett och socker poröst i en skål. Rör först ner ett ägg i taget, sedan nötterna och mjölet blandat med bakpulver.
I matberedare (som jag): Hacka först nötterna, tillsätt sedan övriga ingredienser, fettet kylskåpskallt och skuret i bitar.

Dela degen i 4 delar och rulla till längder, ca 40 cm långa. Lägg dem på en plåt, smord eller med bakplåtspapper. Gör en längsgående fördjupning mitt i varje längd. Fyll den med sylt.
Grädda i mitten av ugnen ca 12 min.

Rör ihop florsocker och vatten till glasyren. Ringla den över sylten på de avsvalnade längderna.
Skär dem i sneda, ca 2 1/2 cm breda kakor.

7 kommentarer:

Familjen Granath sa...

Hälsa och gratulera sonen så mkt! Puss fam Granath

meadagar sa...

Grattis till sonen.
Kram på er!

meadagar sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
meadagar sa...

Oj då, nu har jag visst skickat kommentaren två gånger och tagit bort den ena av den.

Anonym sa...

grattis till stora killen..
det låter gott, alltihopa!

lina sa...

Grattis till stora killen! Blev riktigt sugen på stuvade makaroner nu:)

fruktsallad sa...

Tack allihopa! :) Jag är så mätt och så trött efter idag! Antar att sonen är det med! Barnen somnade snabbt efter att alla åkt hem.