söndag 11 november 2007

Hallongrottor


Jag har blivit en av fyra som får den stora äran att baka till föräldrafikat på dagis... Jag tänkte först baka mjuk pepparkaka, men så hade jag inga ägg... Jag tänkte om och "äggfritt" och det resulterade i smaskiga kakor.

24 st

125 g margarin
3/4 dl socker
2 dl vetemjöl
½ dl potatismjöl
2 tsk vaniljsocker
knappt 1 tsk bakpulver

Fyllning:
ca ½ dl fast hallonsylt (om sylten är lös, låt rinna av i en sil!)

Sätt ugnen på 200 grader. Lägg alla ingredienser i en matberedare. Margarinet ska vara kylskåpskallt och skuret i bitar. Kör tills degen samlar ihop sig. Forma degen till en längd och skär den i 24 bitar. Rulla kulor och lägg i småbrödsformar. Gör en liten grop i varje kaka och lägg i en syltklick. Grädda mitt i ugnen ca 10-12 minuter.

Inga kommentarer: