onsdag 28 november 2007

Saffransbröd med två olika fyllningar


Idag passade jag på att baka lite saffransbröd. Själv är jag inte så förtjust i det, men det hör ju till... Jag brukar för det mesta fylla med mandelmassa, men i år testade jag även att fylla med vit choklad (som vännen M alltid brukar göra). Hoppas att det är gott! Jag gjorde ett par längder och resten bullar. Degreceptet kommer ifrån Vår Bakbok.

Till 4 längder eller ca 36-40 bullar

1 g saffran (två kuvert)
1 sockerbit
100 g margarin
5 dl mjölk
1 pkt jäst
½ tsk salt
250 g kesella
1½ dl socker eller vit sirap
16-17 dl vetemjöl

Fyllning (till hälften av degen):
2 msk margarin
2-3 msk strösocker
100 g vit choklad, hackad

Fyllning (till andra hälften):
2 msk margarin
200 g mandelmassa, riven

Mortla saffranet riktigt fint med en sockerbit. Smält margarinet och häll i mjölken. Låt det bli 37 grader. Häll i saffranet. Lös jästen i en bunke tillsammans med saltet. Tillsätt degspadet, kesella och vetemjöl, lite i taget. Kör gärna med elvispens degkrokar. Akta dig för att ta för mycket mjöl, brödet blir så torrt ock tråkigt då. Låt jäsa ca en timme under bakduk. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig. Dela i fyra delar. Kavla ut en rektangel i taget. Bred på fyllning och rulla ihop. Lägg på plåt om du vill ha längder, eller skär längden i bitar om du vill ha bullar. Längderna kan du klippa i med en sax för fint mönster.

Jäs ca 20 minuter under duk. När brödet är färdigjäst penslar du med uppvispat ägg och strör över pärlsocker och mandelspån.

Grädda längder i nedre delen av ugnen ca 15-20 minuter, vid 200-225 grader. Bullarna gräddas mitt i ugnen vid 225 grader ca 6-8 minuter.

Inga kommentarer: