lördag 17 november 2007

Örtfylld lammstek


Ooh, jag känner mig så stolt att jag lyckas tillreda lamm och det blir så gott! Idag hade vi födelsedagsmiddag nummer ett (fast jag fyller i morgon...), då vi myste bara vi fyra i familjen. Fast dottern ville inte mysa. Hon blev snabbt färdig och gnällig, men blev gladare då hon fick se en film.

Till lammsteken serverade jag den underbara potatis- och getostpajen och balsamicosåsen. En underbar smakkombination! Rött vin till förstås.

1-1½ kg benfri lammstek
1 tsk torkad timjan
1 tsk torkad rosmarin
2 msk hackad persilja
2 hackade vitlöksklyftor
skalet från en halv citron
salt, peppar

Sätt ugnen på 175 grader. Vik ut köttet och lägg på kryddor, vitlök och citronskal. Bind ihop köttet med ett snöre. Lägg köttet i en ugnssäker form och stick in en termometer i den tjockaste delen av köttet. Salta och peppra. Tillaga i ugnen tills temperaturen når ca 70 grader. Köttet var då genomstekt, kanske skulle man kunna ta ut det vid 67 grader för att få det lite rosa.

Inga kommentarer: