fredag 16 november 2007

Falsk tosca


Det var verkligen längesedan jag gjorde denna helt underbara kaka! Jag blev bjuden på den av M när jag var där med barnen i måndags. Blev då sugen på att baka den själv. Jag fick receptet från början av en mamma i mammagruppen. Vi satt hemma i hennes kök, våra första barn var bebisar och lekte på golvet. Det var härligt att en gång i veckan sätta sig vid ett dukat bord och efter lunchen njuta av det goda fikat. :)


Till en långpanna 30*45

Botten:
4 ägg
6 dl socker
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
8 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
175 g smält smör

Vispa ägg och socker pösigt. Blanda de torra ingredienserna och rör i dem i äggsmeten. Tillsätt det smälta smöret. Grädda strax under mitten i ugnen vid 200 grader, ca 17-20 minuter.

Toscasmet:
75 g smör
2 dl socker
1½ dl grädde
1 dl sirap
200 g kokos

Lägg ingredienserna i en kastrull och koka upp under omrörning. Bred över den halvgräddade kakan och grädda ytterligare 10 minuter. Skär fyrkanter när kakan svalnat.

2 kommentarer:

Anonym sa...

mmm...såg supersmarrigt ut! denna sida är livsfarlig! ;) *s*

well, well, som mitt liv är just nu lär det knappast finnas tid för bakning ändå..

grattis till vinsten av boken-det var ju passande till dig!

kram
Nina

Anonym sa...

He he, ja det gäller att behärska sig! ;)

Japp, blev lycklig när jag vann boken! Jag kan aldrig få för många!

Ha det bra! Kram Malin