torsdag 1 november 2007

Äppelyoghurtbröd


Detta recept fick jag av lärarkandidat A som är hos oss nu. Ett mycket enkelt och snabbakat bröd. Gott, tyckte jag och barnen då vi provsmakade det till mellis i eftermiddag!

Till ett bröd

2 dl fiberhavregryn
5 dl dinkel (jag tog hälften siktat och hälften fullkorn)
1 dl linfrön
1 dl russin (jag tog hälften russin och hälften torkade aprikoser i bitar)
1 dl hasselnötter (här tog jag rostade solrosfrön och oskalade sesamfrön)
2 tsk bikarbonat
2 tsk salt
4 dl naturell yoghurt
1 rivet äpple
3 msk honung

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Rör ner yoghurt, äpple och honung och blanda ihop till en kladdig deg. Smörj en brödform (à 1½ liter) och lägg i degen. Grädda längst ner i ugnen i 1 timme och 20 minuter.

Inga kommentarer: