fredag 10 augusti 2007

Lammytterfilé med rotsaker, getostkräm och balsamicosås

Jag fyndade en bit lammytterfilé härom veckan. Idag var det så premiär för tillagning av lamm. Vi hade ungefär denna huvudrätt på bröllopet och det var intressant att se om det skulle smaka lika gott. Och det gjorde det! :) Tyvärr tog jag inga bilder. Efter många moment i köket samt vilda ungar så var jag så slut att jag inte orkade gå uppför trappan och hämta kameran när det var dags att äta...

Jag hade drygt 500 g lammytterfilé. Den räckte ungefär till 4 personer. Jag stekte den runt om i margarin ett par minuter tills den fått fin färg. Saltade och pepprade. Stekte sedan färdigt i ugnen i 175 grader tills temperaturen nådde 60 grader. Mmm, ljuvligt.

Getostkrämen har ni redan fått recept på, se här.

Balsamicosåsen har jag fått på ett forum, Allt för föräldrar och Mat och dryck-snacket där jag gärna läser. Jättegod sås (jag har modifierat receptet lite...):

1 1/2 msk strösocker
3 msk balsamvinäger
1/2 flaska rött vin (går även med matlagningsvin)
1 kalvbuljongtärning (eg 3 msk kalvfond)
1 msk majsena ljus redning (eg majsstärkelse)
2 msk kallt smör
ev lite salt

Smält sockret i en liten kastrull och låt det bli ljusbrunt. (Akta så att det inte bränns.)Dra kastrullen åt sidan och häll på vinägern, men se upp - det kan skvätta ganska rejält! Tillsätt rödvin och kalvbuljong. Koka ihop 10-15 minuter utan lock.Rör i majsenan (eller rör ut majsstärkelsen med lite vatten och häll i den kokande såsen). Koka upp igen och låt puttra en minut eller två tills den tjocknat lite. Hit kan du förbereda. Precis innan servering: Värm såsen och vispa i smöret klickvis. Smaka av med salt.

Inga kommentarer: