torsdag 16 augusti 2007

Trattissoppa


Mums, det är riktigt gott med trattkantarellsoppa såhär när hösten närmar sig. Jag har små paket trattisar i frysen och jag spar ordentligt på dem. Då och då unnar jag mig en god soppa, som idag när det blev lite stressigt efter dagisinskolning och jag inte hade mycket annat hemma. Nackdelen är att soppan saknar protein, men jag kompletterar med knäckebröd och keso.

1 portion

1 liten gul lök, finhackad
1 liten pressad vitlöksklyfta
ca 50-60 g förvällda trattkantareller eller efter smak
1 tsk olja
1 dl vatten
nästan en kalvbuljongtärning
2 dl mjölk (jag tog lätt...)
2 tsk vetemjöl
soja efter smak

Fräs lök och svamp i olja några minuter, utan att det tar färg. Tillsätt vatten och buljongtärning. Börja med en halv tärning för att sedan pytsa i lite till om du känner att det behövs. Låt det puttra under lock en stund. Vispa ut mjölet i mjölken och tillsätt under omrörning. Låt koka upp igen och puttra några minuter, gärna under lock, tänk på att sänka värmen! Smaka av med soja. Servera med bröd.

Inga kommentarer: