onsdag 22 augusti 2007

Havrebröd


Äntligen har brödet sinat i frysen så att jag kan baka igen! :) Har lämnat dottern några timmar på dagis och hoppas att det går bra, för jag gjorde en dubbel sats! Receptet kommer från en havregrynspåse, tror ICA´s. Hälften av degen gjorde jag enligt receptet, men andra hälften bakade jag ut till småfrallor (16 st) och gräddade i 8-10 min, 250 grader. På så vis får man variation på sina smörgåsar!


Havrebröd, 2 st

½ pkt jäst
5 dl vatten
2 tsk salt
2 msk olja
3 dl havregryn, gärna fiber
1 dl krossade eller hela linfrön
9-10 dl vetemjöl (jag hade hälften vanligt och hälften vetemjöl av fullkorn)

Rör ut jästen i det kalla vattnet. Tillsätt salt, olja, havregryn och linfrö. Rör om och låt svälla ca 15 min. Tillsätt vetemjölet men spara ca 1 dl till utbakning. Arbeta degen ca 5 min i maskin eller ca 10 min för hand. Jäs 1 timme. Knåda degen smidig med resten av mjölet. Forma 2 st runda eller ovala bröd. Jäs ca 30 min. Skåra bröden med vass kniv. Grädda i nedre delen av ugnen i 225º, ca 25 min.

Inga kommentarer: