torsdag 23 augusti 2007

Gulashsoppa med nötfärs


Denna soppa har jag gjort i flera år och receptet kommer ursprungligen från Tina Nordström. Jag har dock modifierat det lite... Jag lade bl a till en morot, en hönsbuljongtärning och lite timjan, det blev gott tycker jag!


4 portioner

2 st gula lökar
2 klyftor vitlök
1 st röd paprika
1/4 rotselleri
3 st potatisar, råa
1 morot
200 g nötfärs
3 tsk paprikapulver
1 1/2 tsk mejram
1 1/2 tsk timjan
1 1/2 tsk kummin
2 msk tomatpuré
1 förp krossade tomater à 500g
1 l vatten
3 st hönsbuljongtärningar

Gör så här:
Skala och finhacka lök och vitlök. Skär paprika, selleri, potatis och morot i tärningar. Bryn i en matsked olja nötfärs tillsammans med lök, vitlök, paprika, selleri, potatis och morot. Krydda med paprikapulver, mejram, timjan och kummin. Tillsätt tomatpuré och rör om. Häll sedan på de krossade tomaterna, vattnet och smula ner buljongtärningarna. Låt soppan koka i ca 20-25 minuter och smaka av med salt och peppar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Gott och enkelt tycker J+J+H! Jag gillar när man kan göra ett moment i taget. Här skär och förbereder man ingedientserna sen åker rubbet i grytan och sen är det i princip färdigt.

Något jag kan tycka är lustigt är att i detta recept gör man en sak, som jag även sett i andra recept (t ex den tomatsås vi gjorde igår till vår fredagspizza), och som jag verkligen undrar om den har någon betydelse? Man tillsätter en eller ett par matskedar tomatpuré och därefter 500g krossade tomater. Gör verkligen tomatpurén någon skillnad? Skall göra ett blindtest på min fru någon gång!?

Mvh

Niklas sa...

Jag skulle säga att det gör skillnad, speciellt om du gör så här:

Krossade tomater är regel vattniga och lite blaskiga i burken, medan tomatpuré är fastare och krämigare.

Häll därför krossade tomater först i durkslag och banka till den en gång i vasken, sen häller du över de avrunna tomatkrosset i tomatpuré!