onsdag 29 augusti 2007

Enkelt fullkornsbröd



När jag såg receptet i "Laga Lätt" var det verkligen inget bröd jag kände "wow" för. Det lät ganska tråkigt med enbart grahamsmjöl. Men så fick jag mycket fil över en dag och då tänkte jag ändå testa det. Och vilken tur att jag gjorde det! :) Numera måste jag ha detta bröd i frysen. Jag skivar upp det och fryser in och tar fram en skiva till frukost eller mellanmål. Supergott! Det blir väldigt grovt.

Till 2 limpor, ca 36 skivor
1 liter lättfil
50 g jäst
2 dl linfrö
3 dl rostade solrosfrön (jag tar hälften oskalade sesamfrön)
1 msk salt
14 dl (840 g) grahamsmjöl
Ljumma filen fingervarm (37°) och rör ut jästen. Rör ner linfrön, solrosfrön, sesamfrön, salt och grahamsmjöl. Degen ska vara kladdig. Låt den jäsa 30 min. Fördela degen i två smorda 1 1/2-liters formar och sätt in dem i kall ugn. Sätt ugnen på 200°. Grädda 1 timme, täck med folie och grädda 45 min till. Låt svalna på galler inlindad i handduk.

Inga kommentarer: