onsdag 1 augusti 2007

Vegetarisk lasagne


Idag har vi haft besök av min mormor och morfar och då tyckte jag att det var trevligt att testa något nytt. Detta recept har jag hittat på en annan blogg (Ett öppet fönster) som jag tycker är trevlig att läsa. Lasagnen blev ljuvligt god och jag fick skriva ut receptet till mormor! :) Och maken sa att den gärna får göras igen (trots att den var vegetarisk...). Kan det bli bättre?


Veg lasagne 6 portioner, eller i alla fall 4

2 morötter
2 zucchini
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
0,5 chilipeppar eller annat med hetta
1 msk olja
1 brk krossade tomater (jag hade 500 g)
2 dl creme fraiche (använde mini fraiche 5%)
2 tsk salt
0,5 tsk socker
nymalen svartpeppar
blad från en kruka basilika
250 g frusen bladspenat, tinad
200 g fetaost
ca 9 lasagneplattor
100 g riven ost, smakrik, gärna mager!

Skala och skär morötterna i halvmånar (jag grovrev dem istället), skär zucchinin också i halvmånar eller kvartar beroende på storleken, hacka löken, vitlöken och chilin om du använder den. Fräs löksorterna i oljan tillsammans med morötterna, tillsätt zucchinin, tomaterna, CF och kryddorna utom basilikan. Låt puttra i 10 minuter under lock, tillsätt basilikan. Smaka av och justera framför allt chilimängden. Krama ur spenaten, smula fetaosten och börja lägga samman lasagnen. Först lite sås, lasagneplattor, sås, hälften av spenaten och fetaosten, lasagneplattor, sås, resten av spenaten och fetaosten, lasagneplattor, sås och så den rivna osten. Grädda i 225 grader ca 30 minuter.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

åh, det lät gott, det ska jag nog prova!

hm..kommer nog att gå upp flera kg till om jag ska börja läsa hos dig! *s*

jag har åxå börjat blogga igen, förresten, blev så sugen efter det att vi snackade på msn sist!

kraaam!

Anonym sa...

Jag såg att du bloggat! Kul! :) Kul att du blir inspirerad! Du får ta yttepytte portioner då?! ;) Kram M!