fredag 10 augusti 2007

Ängamat


Låter lite änglalikt! :) En riktigt god klassisk svensk grönsakssoppa blev det idag, efter ett recept i Bonniers kokbok. Tror att det är Anna Bergenström som ligger bakom sopprecepten där. Jag gillar henne.

Till 4 personer

2 mindre morötter
1 litet blomkålshuvud eller 1 palsternacka (jag tog lite av varje)
1/4 rotselleri
2 purjolökar, strimlade (jag tog en)
1 1/4 l vatten
2 tärningar grönsaksbuljong
100 g sockerärtor
4 msk vetemjöl
4 dl standardmjölk (jag hade lätt...)
1½ tsk salt
1 krm vit- eller svartpeppar

1 dl hackad persilja till servering.

Skala och skär alla grönsaker utom sockerärtorna i små bitar eller strimlor. Koka i vatten med buljongtärning under lock tills grönsakerna är knappt mjuka. Lägg i sockerärtorna. Vispa samman mjölet med 2 dl av mjölken och rör ner. Sjud ett par minuter. Häll i resten av mjölken. Smaka av med salt och peppar. Strö över persilja.

1 kommentar:

Anonym sa...

åh, sån soppa gör min mormor ibland! underbar! :) kram hillis!