fredag 24 augusti 2007

Röd linsgryta


Jag har länge varit sugen på att göra linsgryta. Så idag gjorde jag det för första gången! :) Jag hade squash och selleri som jag behövde göra av med. Eftersom jag redan ätit lunch blev det fyra goda matlådor. Passar nog fint att servera med bröd eller rostade rotsaker. Eller varför inte lite bulgur? Mums, nu vill jag till jobbet!

4 portioner

1 hackad gul lök
1 stjälk selleri, hackad
1 squash i bitar
2-3 potatisar i bitar
1 msk olja
1 stor pressad vitlöksklyfta
drygt 2 tsk paprikapulver
1 förp krossade tomater à 500 g
5 dl vatten
1 lagerblad
1 grönsaksbuljongtärning
1 hönsbuljongtärning
2 dl röda linser
1 tsk torkad timjan
1-2 msk hackad persilja

Fräs lök, selleri, squash, potatis och pressad vitlök i olja i en rätt stor kastrull. Tillsätt paprikapulver och rör om. Tillsätt krossade tomater och vatten. Koka upp. Tillsätt lagerblad, buljongtärningar, linser och timjan. Låt småputtra ca 20-30 min. Rör om då och då så att inte linserna bränner fast i botten. Strö över persilja vid servering.

Inga kommentarer: