torsdag 16 augusti 2007

Kardemummabröd


Det har bakats småkakor här ikväll också! Jag har nämligen lovat baka till ett jubileum. Jag testade ett nytt recept jag hittade i Vår Bakbok. Jag gillar kardemumma!


80 st

175 g margarin eller smör
2½ dl socker
2 ägg
8 dl vetemjöl
2 tsk kardemumma, stött eller malen
2 tsk bakpulver
Garnering:
2 msk socker
½ tsk malen kanel

Sätt ugnen på 200 grader. Rör rumsvarmt fett och socker poröst i en skål. Tillsätt ett ägg i taget. Blanda mjölet med kardemumma och bakpulver. Rör ner det och arbeta snabbt ihop till en deg.
Dela degen i 6 delar. Rulla dem till längder, ca 40 cm långa. Lägg dem på plåtar, smorda eller med bakplåtspapper. Platta till längderna något och strö på en blandning av socker och kanel.
Grädda i mitten av ugnen ca 10 min. Skär längderna medan de är varma i sneda, ca 2 1/2 cm breda kakor.

Inga kommentarer: