måndag 10 december 2007

Finska pinnar och kolakakor



Åh, vad det är mysigt att få julstöka! Idag har jag bakat småkakor: finska pinnar och kolakakor. Bakade även havrebröd, men det är frukostbröd... Känner mig riktigt duktig, men jag behövde få tillbringa en kväll i köket när jobbet tar så mycket kraft annars. Båda kaksorterna blev godkända av mannen. Tur det! :) Recepten kommer från Vår bakbok.


Finska pinnar, 50 st

4½ dl vetemjöl
½ dl socker
200 g margarin eller smör
5 bittermandlar eller ½-1 krm bittermandelarom
Pensling och garnering:
ägg, uppvispat
hackad sötmandel + pärlsocker

Sätt ugnen på 175 grader.
Gör degen, gärna i matberedaren. Vila ev i kylen ca 30 min. Rulla degen till fingertjocka längder. Lägg dem intill varandra. Pensla alla längderna på en gång med uppvispat ägg. Strö över hackad mandel och pärlsocker. Skär längderna i 4-5 cm långa bitar. Lägg kakorna på plåtar, smorda eller med bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen ca 10 min.


Kolakakor, ca 40 st

100 g margarin eller smör
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
1 msk ljus sirap
2½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Blanda alla ingredienser i en matberedare.
Dela degen i 3 delar och rulla ut den till längder lika långa som plåten, ca 40 cm. Lägg dem på en plåt, smord eller med bakplåtspapper, och platta till dem lite.
Grädda i mitten av ugnen 10-12 minuter. Skär längderna i sneda, ca 3 cm breda bitar, medan de ännu är varma.

Inga kommentarer: