torsdag 13 december 2007

Biscotti


Jodå, hur trött jag än är efter jobbet nuförtiden så står jag ändå i köket om kvällen och njuter av att få dona och pyssla. Skulle allra helst vilja göra det hela dagarna. ;) Än så länge har jag inte gjort något på måste-listan, men till helgen... Ikväll blev det biscotti, efter ett recept av Anna Bergenström. Nu var det längesedan jag gjorde dem och hade glömt ur goda de är!

Till ca 50 st

100 g grovhackad mandel
100 g grovhackade hasselnötter
100 g margarin
3 medelstora ägg
2½ dl socker
rivet skal av 1 tvättad apelsin
6 droppar bittermandelessens
1 tsk vaniljsocker
ca 6½ dl vetemjöl
1 rågad tsk bakpulver

Smält smöret i en kopp i mikron. Vispa socker och ägg pösigt. Tillsätt margarinet, nötterna, apelsinskalet, bittermandeln, vaniljsocker och vetemjölet väl blandat med bakpulvret. Tippa ut det hela på mjölat bakbord och knåda ihop det snabbt på bakbordet. Dela i fyra delar. Forma till långa rullar som läggs två och två på bakplåtspappersklädda plåtar. Platta till längderna ordentligt.
Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter vid 200 grader. Täck ev med folie på slutet. Låt längderna svalna ca 5 min innan du skär upp i ca 3 cm breda sneda skivor. Lägg kakorna med snittytan uppåt och torka till skorpor i ca 75 grader ungefär en timme.

Inga kommentarer: