onsdag 12 december 2007

Nordafrikansk lammgryta med torkad frukt


Jag tror man kan säga att denna gryta är nordafrikansk. Jag har blivit mer och mer inspirerad av det köket efter att ha bläddrat i några kokböcker därifrån. Mmm, så härliga kryddor. Jag vill verkligen testa mer! Jag hade lite olika recept som inspiration då jag lagade denna och resultatet blev underbart. Grytan kan säkert göras med nötkött, men lamm är verkligen gott!

Jag började med att koka lammkött, precis som jag gjorde här. Sedan gjorde jag så här:

Till ca 4-5 portioner
kokt lammkött, t ex från bog eller bringa

1 gul lök, hackad
1 vitlöksklyfta, hackad
2 tsk olja
1 tsk färsk hackad chili
1 tsk spiskummin
½ tsk kanel
2 krm kardemumma
1 krm mald koriander
5 dl vatten
2 msk tomatpuré
1 morot, tärnad
1 hönsbuljongtärning
2 msk russin
5 aprikoser, torkade och klippta i bitar
1 dl mini fraiche
salt, peppar

Fräs lök och vitlök i olja. Tillsätt kryddor och låt dem fräsa med någon minut. Tillsätt sedan vatten, tomatpuré, morot och hönsbuljongtärning. Låt puttra ca 20-30 minuter. Låt köttet koka med efter ca 10 minuter. Tillsätt mot slutet russin, aprikoser och mini fraiche. Smaka av med salt och peppar.

Inga kommentarer: