söndag 2 december 2007

Pepparkakor


Idag, på första advent, har jag och barnen bakat pepparkakor. Det hör till julförberedelserna tycker jag. Sonen tyckte det var roligt och var riktigt duktig på att ta ut kakor med mått. Dottern lekte mer med sin deg och när hon fick smaka degen var det bara "äta" som gällde... Jag gör alltid egen deg eftersom det blir absolut godast. Och inte är det svårt heller att blanda alla ingredienser i en matberedare. Jag kör efter ett recept från Vår Bakbok. Det är viktigt att kavla tunt!

ca 150 stycken

150 g margarin eller
smör
2,5 dl socker
0,5 dl ljus sirap
1 msk malen kanel
0,5 msk malen ingefära
0,5 msk malda kryddnejlikor
2 tsk malen kardemumma
0,5 msk bikarbonat
1 dl vatten
7,5 dl vetemjöl (ca 450 g)

Lägg alla ingredienserna i matberedaren. Fettet ska vara kylskåpskallt och skuret i bitar. Låt degen vila i kylskåp minst 1 dygn, insvept i plastfolie.
Tag fram en bit av degen i taget. Arbeta den smidig och kavla den tunt. Tag ut kakor med mått och lägg dem på kalla plåtar, smorda eller med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen 4-5 minuter.

Inga kommentarer: