onsdag 5 december 2007

Chili con carne


"Är det kryddmix?" frågade mannen när han smakade min chili idag till middagen. Nähä, bevare mig väl... Men det var tydligen ett tecken på att det var gott. Jag blev inspirerad av Anna Bergenström och det blev riktigt bra tycker jag. Möjligtvis skulle jag haft lite mer vätska, men det är en smaksak.

Till ca 6 portioner

500 g nötfärs
2 små gula lökar, hackade
1 tetra tomatkross à 500 g
2 msk tomatpuré
2 vitlöksklyftor, pressade
½-1 röd chilifrukt (jag tog kanske 3/4...)
1 tsk oregano
1 tsk salt
½ kalvbuljongtärning
1 tsk spiskummin
1 lagerblad
1 tsk kakao
1 röd paprika, hackad
1 burk stora vita bönor
1 burk kidneybönor
peppar

Fräs färs och lök och lägg över i en gryta. Tillsätt övriga ingredienser utom paprika och bönor och låt puttra ca 20-30 minuter. Tillsätt mot slutet paprikan och allra sist bönorna. Vänd försiktigt ner bönorna och låt det hela bli varmt. Smaka av med peppar.

Inga kommentarer: