torsdag 25 oktober 2007

Lammsoppa med bulgur och mynta


Äntligen fick jag testa att göra ännu en soppa från boken Soppor, bröd och röror. Eller, rättare sagt, jag blev inspirerad av ett recept ur boken. Jag gjorde min egen lilla variant. Jag kokade köttet kvällen innan och på så vis tog det inte lång tid att få middagen färdig dagen därpå. Soppan blev mycket god. Maken godkände den (han tog om en portion, men ville inte ha matlåda...) och barnen ratade den. Visst, lite speciell smak var det så jag förstår barnen... Jag kommer dock göra den igen!

4 portioner

ca 1kg lamm, t ex bog
2 liter vatten
1 msk salt
några svartpepparkorn

2 gula lökar
3 vitlöksklyftor
1 msk olivolja
½ röd chilifrukt
1,2 l vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
1 kalvbuljongtärning
500 g krossade tomater
2 msk tomatpuré
ca 10 torkade aprikoser
ca 10 torkade katrinplommon
1 dl bulgurgryn
1 tsk torkad mynta
1 msk hackad persilja
saften från ½ citron
ca 1 tsk salt
peppar

Koka köttet sakta i dryga timmen med salt och pepparkorn. Låt svalna och skär loss köttet från benen. Skär i småbitar.

Hacka lökarna och chilin. Pressa vitlöken. Fräs i olja några minuter. Tillsätt vatten, buljongtärningar, tomatkross och tomatpuré. Koka upp och låt koka 10 minuter. Lägg i torkad frukt, bulgur och mynta. Koka ytterligare 10 minuter. Tillsätt persilja, citronsaft och lammkött. Smaka av med salt och peppar.

Inga kommentarer: