onsdag 10 oktober 2007

Chèvrelax


Vi äter mer och mer lax här hemma och jag behöver variera mig lite... Ett tag kunde jag äta samma lax vareviga gång, men nu krävs något annat. Idag gjorde jag en blandning av mini fraiche, getost och soltorkade tomater. Det blev ett täcke över laxen som jag sedan tillagade i ugnen. Serverade en del av såsen brevid, kall. Jag var skeptisk till om barnen skulle vilja äta, men det åt hur mycket som helst. Och den kalla såsen gick ner, så nu vet jag det! :)


Till 4 personer

500-600 g lax
2 dl minifraiche
ca 100 g getost
3 soltorkade tomater i olja
salt och peppar

Blanda smulad getost (utan kanter) med mini fraiche och hackade soltorkade tomater. Salta och peppra. Bred ungefär hälften av blandningen över fisken. Tillaga laxen i ugnen i 225 grader ca 20-25 min. Servera med bulgur och resten av såsen. Rostade rotsaker, såsom morötter, palsternacka och rödbetor funkar fint till!

1 kommentar:

Kisse sa...

Idag på fars dag har vi festat på chevrelax. Mycket gott!
Har lärt mig att tycka om chevreost på gamla dar. Funkar bra om man som i receptet blandar ut med lite creme fraiche.