söndag 14 oktober 2007

Grekisk kyckling


Idag blev det Arlas grekiska kyckling till middag. Mmmm, jättegott! Jag har inte lagat den rätten på ett tag. När jag var gravid förut (minns inte om det var med ettan eller tvåan...) lagade jag detta ofta och bjöd på ett flertal gånger. Kunde inte se åt receptet sedan utan att bli illamående. Nu är jag glad att jag hittat tillbaka till det! :) Här kommer receptet, något modifierat såklart...
För 4 portioner


4 kycklingfiléer, ca 500 g
smör
1 vitlöksklyfta
1 liten gul lök
2 dl vatten
1 hönsbuljongtärning
2 tsk oregano
2 tsk kinesisk soja
50 g fetaost
2 dl matyoghurt eller mini fraiche
drygt 2 msk maizena, ljus redning
10-15 svarta oliver med kärna

Bryn kycklingfiléerna i smör i en stekpanna. Skala och hacka vitlök och gul lök. Fräs löken. Lägg över kyckling och lök i en gryta. Tillsätt vatten, buljong, oregano och soja. Låt puttra ca 10 minuter. Tillsätt smulad fetaost och matyoghurt. Puttra vidare i 5 minuter. Red av med maizena. Lägg i oliverna. Servera med bulgur eller pasta.

Inga kommentarer: