söndag 14 oktober 2007

Falska mazariner


Idag har vi haft "mammagruppen" (fast nu ses vi hela familjerna...) på fika och då passade jag på att bjuda på dessa läckerbitar. Receptet har jag fått av en kollega som hade bakat kakorna till fredagsfikat för ett tag sedan. Ljuvligt goda!


Till en långpanna:

400 g margarin
6 dl socker
1 påse mandlar
12 bittermandlar
4 ägg
2 tsk bakpulver
2 msk vaniljsocker
7 dl vetemjöl
3 dl mjölk

300 g florsocker (jag hade med jordgubbssmak)
2 msk kallt vatten

Rör margarin och socker pösigt. Mal mandlarna (jag körde dem i matberedaren med knivarna, men kanske kan man använda rivskivan?). Rör i ett ägg i taget. Tillsätt mandlarna och en blandning av bakpulver, vaniljsocker och mjöl. Tillsätt mjölken och rör samman till en slät smet. Bred ut i en långpanna med bakplåtspapper. Grädda strax nedanför mitten i ugnen, 25 min, vid 200 grader. Täck eventuellt mot slutet för att inte få för mycket färg. Låt kakan svalna och bred på glasyren, florsocker rörd med vatten till en slät smet. Skär i rutor då glasyren stelnat. Förvara i frys.

Inga kommentarer: