söndag 14 oktober 2007

Kärleksmums


Även dessa långpannekakor bjöd jag på. Tycker att vanliga kärleksmums (i alla fall såsom jag gjort dem) kan bli lite torra och trista och blev därför glad över att finna detta recept som kommer från Leila bakar. De blev saftiga och goda, men jag tycker att glasyren blev lite väl stark. Enligt maken var de perfekta (jo, han skulle våga säga till om det var något som inte smakade okej...). Jag skulle kunna tänka mig att testa blanda glasyren med ljus choklad och kanske 1 msk kaffe. Jag hittade ingen knäckchoklad utan körde på Marabous mjölkchoklad med daim...


5 ekologiska ägg
4 dl strösocker
4 1/2 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
5 msk kakao av god kvalitet
300 g smör
2 dl vatten
200 g knäckchoklad (alt. mjölkchoklad eller mörk kvalitets choklad)

2 dl vispgrädde
2 msk espressokaffe
200 mörk kvalitets choklad 70%
2 dl kokosflingor till garnering

Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader, varmluft. Vispa ägg och strösocker poröst. Blanda vetemjöl, bakpulver och kakao i en skål. Sikta mjölblandningen i äggsmeten och vänd försiktigt ihop smeten. Smält smöret och blanda det med vattnet, rör ner det i smeten. Klä en 40 x 30 cm plåt med bakplåtspapper och häll i smeten. Hacka knäckchokladen grovt och strö dem över smeten. Grädda kakan i cirka 15 minuter (den får inte bli torr), prova med en sticka. Låt svalna. Koka upp grädden, häll i espressokaffet och rör i 200 gram finhackad mörk choklad. Låt glasyren svalna något och bred den sedan över kakan. Strö över kokos och servera skuren i rutor.

Inga kommentarer: