onsdag 17 oktober 2007

Viltlax


Detta recept har legat lääänge i min "recept-att-testa-mapp", men jag har inte kommit mig för att göra det. Kanske för att det varit jobbigt att inhandla en fond eller kanske för att det inte verkat så märkvärdigt... Min mormor har dock pratat om denna lax ett par gånger och den skulle vara såå god. Sagt och gjort, nu blev det äntligen av. Vilken tur! Det var mycket gott och även barnen gillade maten. Extra roligt då förstås. Det är ett recept från ICA som jag ändrat lite (jag kan t ex inte göra en sås på bara matlagningsgrädde, det känns inte bra för varken hälsan eller plånboken...). Jag serverade med quinoa och rostade rotsaker (palsternacka, morot, rödbeta och kålrot). Mums!


4 personer

ca 600 g laxfilé

2 ½ dl vatten
1½ msk mjöl
1½ dl laga lätt-grädde
2 msk konc vilt- och kantarellfond
2 msk lingonsylt
1 tsk timjan

Lägg laxen i en form och tillaga i ugnen på 225°C, ca 20-25 min.

Vispa samman vatten och mjöl och koka upp under omrörning. Häll i laga lätt-grädde och fond. Tillsätt sylt och kryddor. Låt puttra på svag värme 5-10 min.

Inga kommentarer: