tisdag 20 januari 2009

Kycklingfilé med paprikahummus


Mm, vilken god lunchlåda jag hade idag! :) Ugnsstekt kycklingfilé (som jag penslat med olja, kryddat med grillkrydda, salt och peppar), kokt mathavre och rostade rotfrukter/grönsaker. Till det en paprikahummus. Jag tycker att det är roligt att variera hummusen lite! Hummus passar till kyckling, kött, rostade rotfrukter eller som pålägg på en skiva gott knäcke.

Paprikahummus
4-6 portioner beroende på hur du serverar

1 burk kikärtor, sköljda och avrunna
1 bit (ca 80 g) grillad paprika på burk
½ liten rödlök
1 tsk spiskummin
½ tsk paprikapulver
saft från ½ citron
salt, peppar

Mixa samman kikärtor, paprika och rödlök. Krydda med spiskummin och paprikapulver. Smaka av med citronsaft, salt och peppar.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Mums vad gott med paprikahummus! Det skall jag absolut testa! :-)

Anonym sa...

hmm..mathavre har jag nog aldrig testat, vad smakar det? går det att jämföra med nåt?

så sugen jag blev på kycklingfile´!

kram

Anonym sa...

Paprikahummusen lät jättegott, ska nog ta och testa den.

Nadja

fruktsallad sa...

jennie: det var faktiskt ett gott alternativ till den vanliga! Fast jag gillar nog vanlig bäst ändå...

nina: Mathavre, det smakar väl inte så mycket egentligen, det är lite tuggigare än ris...

nadja: hoppas att du blir nöjd! :)