söndag 4 januari 2009

Varma bananer under daimtäcke

Denna efterrätt blev faktiskt över förväntan! Jag hade jättesvårt att bestämma mig för vad jag skulle göra... Jag ville servera glass till och samtidigt ha något fruktigt. Gino funderade jag på, men ville komma på något nytt (typiskt mig...). Bläddrade i bland annat Bonniers kokbok och fann efterrätten som beskrevs såhär: Snabblagat mums för gottegrisar i alla åldrar. Det verkade vara något för oss! Och det blev alltså godare än vad jag kunnat föreställa mig! :) En efterrätt att göra om och om igen! Ljuvligt! Tyvärr bara suddiga bilder (dåligt batteri i min gamla kamera... joho, det är faktiskt sant!) och därför får ni vara utan. Lova att testa ändå!

Varma bananer under daimtäcke
4 portioner

4 stora mogna bananer
½ citron
5 msk farinsocker
1 dl vispgrädde
1 msk smör till formen
4 daim (à 28 g)

Sätt ugnen på 225 grader. Smörj en ugnssäker form. Skala bananerna och dela på länden. Lägg i formen och pressa över citronsaft. Strö över sockret och häll över grädden (ovispad). Sätt in bananerna i ugnen och grädda ca 35 minuter. Lägg på söderbrutna daimbitar och sätt in formen i ugnen tills chokladen smält, ca 5 minuter (här hade jag nog för stora daimbitar för den blev jättehård. Antingen hackar men den lite finare, eller så väljer man helt enkelt mjölkchoklad med daim eller liknande...). Servera med vaniljglass.

3 kommentarer:

Anonym sa...

det låter gott! synd att det inte blev nån bild :)

kram

Anonym sa...

Låter som något som skulle passa här. Går omkring hela tiden och är godis sugen, inte bra med för mycket choklad så här vid jul, i varjefall inte när det börjar ta slut ;)

lina sa...

Jag har lite svårt för just varma bananer, men det låter gott med kombinationen!