måndag 12 januari 2009

Tomatsoppa med färsk tortellini


Jag blev så himla sugen på tomatsoppa med tortellini! Surfade runt och letade recept på tomatsoppor, men det resulterade istället i en utveckling av den ljuvliga tomatsåsen i ugn. Jag gjorde tomatsåsen först och byggde vidare på den. Resultatet blev jättegott! Jag kokade färsk tortellini i en annan kastrull och så fick var och en välja hur mycket man ville ha.

Tomatsoppa med färsk tortellini
4 portioner


5 dl vatten
2 ½ dl krossade tomater
2 hönsbuljongtärningar
1 nypa socker
2 ½ dl matlagningsgrädde av valfri sort
ev lite mer salt och peppar

1 pkt färsk tortellini

Koka upp tomatsåsen tillsammans med vatten, tomatkross, buljongtärningar och lite socker. Koka under lock på svag värme ca 15 minuter. Tillsätt grädden och puttra ytterligare några minuter. Smaka av. Koka tortellinin vid sidan om och servera med den goda tomatsoppan. Serera även ett gott bröd till!


4 kommentarer:

lina sa...

Jag suktar efter tomatsoppa hela tiden, och väntar på ett tillfälle då jag får äta själv! De andra klarar tyvärr inte av tomatsoppa.

fruktsallad sa...

Maken tål det bara det är en skvätt grädde i! ;)

enAnnan sa...

Åh det är Cathrine Schücks (har de flesta kokböckerna och GILLAR henne) tomatsås ser jag ju. Den gör vi ofta och njuter av. Mumma.

Det här är definitivt lockande att prova!

Anonym sa...

vad duktig du är med soppor!
soppa är såå gott ju.

kram