torsdag 1 januari 2009

Goda tilltugg


Till fördrinken (som blev en blandning av mousserande vin, äppeljuice och sprite) smakade västerbottensnurror och baconlindade dadlar väldigt gott! Enkelt också, trots att det ska in i ugnen. Dadlarna blev min absoluta favorit! Att jag inte kommit mig för att göra dem tidigare?!

Västerbottensnurror

2-3 plattor smördeg, tinad
ca 2 dl riven västerbottenost
1 dl hackade oliver
4-5 soltorkade tomater, strimlade

Kavla ut smördegen till en större platta. Strö över ost, oliver och tomater. Lämna ena långsidans kant fri och pensla med vatten. Rulla sedan ihop från andra långsidan till en rulle, se till att kanten fäster. Dela rullen på mitten och lägg i plastpåse. Frys någon timme så att det går lätt att skära fina skivor, ca ½-1 cm. Lägg på bakplåtspappersklädd plåt och grädda mitt i ugnen, vid 225 grader tills snurrorna fått fin färg.

Baconlindade dadlar

ca 16 dadlar
1 pkt bacon

Kärna ur dadlarna. Dela baconskivorna på hälften. Vira en skiva bacon kring varje dadel och lägg på plåt. Gratinera i ugnen, vid 225 grader, ca 15-20 min. Sätt en tandpetare i varje då du tagit ur dem ur ugnen. Låt dem gärna svalna en stund, jag upplevde dem godare när de var mer ljumma än varma.

1 kommentar:

meadagar sa...

Syrran gjorde liknande snurror på vår nyårsmeny. Hon fyllde dem med crème fraiche och basilika. Det blev oväntat gott.