måndag 26 januari 2009

Rice Krispiestårta


Denna tårta blev vi bjudna på hos min kompis N och hennes familj när vi var och hälsade på dem under jullovet. Maken bestämde genast att han ville ha den till födelsedagstårta. Så fick det bli. Tårtan blev succé! :)

Rice Krispiestårta

Tårtbotten:
4 äggvitor
2 dl strösocker
3 dl Rice Krispies

Kräm:
4 äggulor
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
1 msk vetemjöl
1 dl grädde
100 g smör
Garnering:
3 dl vispgrädde
riven mörk choklad
eller
jordgubbar/hallon

Vispa äggvitorna till hårt skum med lite av sockret. När äggvitorna går att vända upp och ner, häll i resten av sockret och rice krispies. Blanda försiktigt. Bred ut smeten på ett bakplåtspapper, grädda i 125 grader, ca 60 min.

Koka under omrörning upp äggulor, socker, vaniljsocker, mjöl och grädde på svag värme tills det tjocknar. Ta av kastrullen från plattan och rör i smöret. Låt svalna.
Dela botten i två delar. Bred på krämfyllningen på ena halvan och lägg den andra över. Garnera med vispad grädde och riven choklad eller hallon/jordgubbar.

4 kommentarer:

Familjen Granath sa...

Låter som en härlig och god dag som vanligt:) Kram på er

Anonym sa...

Låter som den mamma brukar göra är helt gudomligt god =) Det påminnde mig om att jag skulle köpa Rice Krispies åt henne, rackans det glömde jag. Finns inte att köpa i affären hon handlar på :( Och pappa som fyller på lördag,hmmm.

Anonym sa...

Men gud vilken smarrig tårta! Mums!

Anonym sa...

Har också gjort dentna tårta. Jag uteslöt chokladen både i marängen och ovanpå. Hade en massa goda frukter som garnering.