måndag 19 januari 2009

Marinerad getost med parmaskinka


Men snälla nån, jag har ju alldeles glömt bort att berätta om denna underbara skapelse som vi blev bjudna på hos familjen N för någon vecka sedan. Tusen tack! Receptet är Tina Nordströms. Åh, detta måste jag göra snart igen! Jag kan tänka mig att den marinerade osten även kan fungera på en buffé eller som tillbehör till en bit kött (nu längtar vi efter grillat! ;)). På bilden syns även crostini och tapenade. Mums var det!

Marinerad getost med parmaskinka
4 portioner

8 skivor parmaskinka
200 g getost
Marinad:
1 dl rapsolja (här tycker jag dock att man kan minska rejält och det gjorde vi)
1 msk vitvinsvinäger
1 msk honung
salt och svartpeppar
0,5 dl flagad mandel (vi använde istället lite frö/nötblandning som vi rostade)
1 st schalottenlök, finhackad
1 dl persilja, grovhackad

tandpetare

Ta bort mögelkanten från getosten och dela den i mindre bitar. Blanda oljan med vinägern och honungen. Smaksätt med salt och svartpeppar. Häll marinaden över osten. Blanda mandeln, löken och persiljan med osten och låt det dra en stund.
Rulla in de marinerade getostbitarna i skinkskivorna, dela i lagom stora bitar. Lägg upp på ett fat och stick en tandpetare i varje bit.

2 kommentarer:

Hanna sa...

Mmm, det där lät ju tokgott!

lina sa...

Men så gott det låter! Kanske testar detta till helgen!