onsdag 7 januari 2009

Curry- och citrondoftande linssoppa


Denna soppa lagade jag och M på nyårsdagen till lunch. Receptet kommer från Allt om Mats serie Smaker från hela världen, den Indiska boken. Mycket gott finns i den, kan tilläggas! :) Soppan blev också jättegod! Jag gjorde små ändringar vad gäller mängderna. Så här blev det:

Curry- och citrondoftande linssoppa
4-5 portioner

2 gula lökar, fint hackade
2 morötter, fint tärnade
2 vitlöksklyftor, hackade
1 bit rotselleri i tärningar
1 msk olivolja
2 lagerblad
4 tsk curry
4 tomater
2 dl röda linser
2 msk pressad citron
1½ liter grönsaksbuljong (3 tärningar)
salt

Garnering:
hackad persilja
rivet citronskal

Fräs grönsakerna några minuter i en stor kastrull. Tillsätt lagerblad och curry och fräs ca 1 min. Rör om och se till att det inte bränns. Grovhacka tomaterna och skölj linserna. Tillsätt tomater, citronsaft, buljong och linser i grytan. Koka under lock ca 20-30 minuter. Smaka av med salt. Garnera med persilja och rivet citronskal.

3 kommentarer:

lina sa...

Linssoppa är kanon! Jag gillar när man smaksätter den med citron precis som du har gjort!

fruktsallad sa...

Mm, linssoppa är så bra! Jag var förresten nyss in till dig och spanade in dina soppor! Mycket gott! :)

Anonym sa...

sv: besöksantalet varierar såklart, men mellan 30-40 st unika/dag, och runt 60-70 sidvisningar, så det är ju långt ifrån dina siffror :) fast för inte så länge sedan låg jag nog på hälften, så det är ju kul att det stiger uppåt!