fredag 9 januari 2009

Baconkyckling med spenat- och ädelostrisotto


Igår kväll hade jag världens beslutsångest...Vad i hela friden skulle vi äta som fredagsmiddag? Inget kändes bra, men till sist enades vi om att laga kyckling och risotto med spenat och ädelost. Det blev oerhört gott! Jag hade även honungsrostade rotfrukter till det. Detta gav verkligen mersmak!

Kycklingen blir saftig och god av att tillagas i ugn tillsammans med lite vin och grädde. Gillar man inte ädelost kan man ju byta mot någon annan ost, till exempel parmesan, getost eller fetaost (feta har jag dock inte testat, men jag tror att det skulle bli toppen!). Jag gör en enkel fuskvariant av risotto som jag tycker blir väldigt krämig och god ändå.

Baconkyckling med spenat- och ädelostrisotto
4 portioner

4 kycklingfiléer
1 pkt bacon
grillkrydda
1 dl vitt vin
1 dl matlagningsgrädde av valfri sort (jag hade 7%-ig)
1 msk kycklingfond

Halvera kycklingfiléerna på längden. Bryn i lite margarin i en stekpanna. Pudra över lite grillkrydda. Linda en baconskiva kring varje kycklingbit och lägg i en ugnssäker form. Blanda samman vin, grädde och fond och häll runt om kycklingen. Tillaga i ugnen, vid 225 grader, ca 30 minuter.

Risotton:
2½ dl avorioris
5 dl vatten (vill man kan man byta ut någon dl vatten mot vitt vin)
1 hönsbuljongtärning
1 liten gul lök, fint hackad
1-2 vitlöksklyftor, fint hackade
½ msk margarin
ca 150 g fryst bladspenat, tinad
salt, peppar
ca 100 g ädelost

Koka upp ris med vatten och buljongtärning i en kastrull. Koka på svag värme under lock ca 20-25 minuter. Fräs under tiden lök och vitlök i lite margarin. Tillsätt spenaten och låt den fräsa med några minuter. Salta och peppra. Rör ner spenatblandningen i det färdigkokta riset. Smula i ädelosten och blanda försiktigt. Smaka av.

2 kommentarer:

Anonym sa...

vad gott det såg ut! jag lyckas aldrig med risotto, så jag nöjer mig med att äta det på restaurang :P

Anonym sa...

det låter smarrigt och ser gott ut!
önskar att jag hade sådan motivation och fantasi när det gäller mat som du har!

kramkram