lördag 3 januari 2009

Marinerade grönsaker


Dessa underbart goda marinerade grönsakerna blev vi bjudna på hos grannarna i somras när de hade födelsedagskalas. Receptet kommer från Allt om Mat och nu gjorde jag det för första gången. Det var inte den sista kan jag tala om! Gud så gott! Passar till en bit kött (rostbiff enligt Allt om Mat), på en buffé, till grillat osv. Grillad paprika, balsamvinäger, sweet chili och honung ger smak åt marinaden, som fungerar som en god sås också. Mums säger jag bara! Mersmak! Perfekt att det går att förbereda!

Marinerade grönsaker
en stor sats (ca 25 portioner på en buffé)

4 st paprikor, gula och röda
1 tsk olivolja
0,5 kg färska champinjoner
780 g inlagda kronärtskockshjärtan (2 burkar)
200 g soltorkade tomater i olja

Marinad:
2 st rostade paprikor
2 st vitlöksklyftor
2 msk honung
2 msk sweet chili
0,5 dl balsamvinäger
1 dl olivolja
1 tsk salt

Sätt ugnen på 250°. Dela paprikorna och kärna ur dem. Rosta dem i ugnen ca 15 min i olivolja. Låt dem svalna i en plastpåse och skala dem med en skalkniv. Hälften av paprikorna används i marinaden.

Mixa alla ingredienserna till marinaden. Skär champinjonerna i kvartar, dela kronärtskockshjärtan. Skär paprikan i bitar. Häll marinaden över grönsakerna och blanda ner soltorkade tomater med oljan som de ligger i. Låt dra, gärna över natten.

2 kommentarer:

Anonym sa...

aha.. så ni har bokat! kul.. när ska ni åka? och vart i T?

jag vet inte om jag vill åka till Turkiet igen, jag har varit där 2 ggr och fick nog då, fast det var ju i och för sig ett tag sen och reser man idag så kanske man vill ha en annan typ av semester än vad man ville för 10-12 år sedan!

fast folket är väl detsamma ändå, antar jag..

Hanna sa...

Oj vad gott det där lät! Kommer definitivt att provas!!