lördag 17 januari 2009

Platta bröd



Jag ville servera något bröd till min Curry Bombay och hittade detta i Johanna Westmans Första kokboken i världen. Kul att göra något annorlunda bröd, men med en helt vanlig deg! :) Det sega och lite knapriga bröden passade jättebra till och jag kommer definitivt att göra dem igen!

Platta bröd
2 stora

½ pkt jäst
2½ dl fingervarmt vatten
1 tsk socker
1 tsk salt
1 tsk olivolja
ca 6 dl vetemjöl

2 msk matlagningsyoghurt
1 msk vatten
2-3 msk vallmofrön eller sesamfrön (eller blandat!)

Smula jästen i en bunke. Häll på vatten och socker och rör tills jästen löst sig. Låt vätskan stå en stund tills det börjar bubbla lite i den.

Blanda ner salt, olja och 5 dl mjöl. Rör om, använd gärna degkrokarna på elvispen ca 3 min (arbeta ca 10 min för hand). Tillsätt ev mer mjöl. Jäs 45 min.

Sätt ugnen på 200 grader. Dela degen i två delar och rulla till bollar. Kavla ut bollarna till runda, platta, pizzaliknande bröd och lägg på bakplåtspappersklädd plåt. Blanda yoghurt och vatten och pensla bröden. Strö över frön.

Grädda bröden mitt i ugnen ca 20 min. Låt svalna på galler utan bakduk.

Inga kommentarer: