tisdag 6 januari 2009

Vännen M´s enkla och goda frukostbröd


Usch, jag har lite jobbångest inför morgondagen. Känns lite sorgligt att detta är sista dagen på denna mysiga och härliga ledighet. :(

För att lyxa till det fick jag lust att testa ett frukostbröd som vännen M lovordat mycket. Tack för tipset! :) Det blev gott, och framför allt var det enkelt! Bara att röra ihop till en lös deg, jäsa över natten och klicka ut på plåt. Inget kladd! Kan inte bli bättre, eller hur? Familjen mumsade i sig av det goda, varma brödet. Mina bröd blev lite bleka och skulle nog stått inne någon minut till (nu var jag rädd för att de skulle bli torra).

Vännen M´s enkla och goda frukostbröd
ca 12 st

25 g jäst
2 tsk salt
5 dl vatten
3 dl havregryn
1 dl linfrön
6-7 dl mjöl, t ex dinkelmjöl, vetemjöl (jag körde dinkelsikt, närmare 7 dl)

Lös jästen i saltet. Tillsätt vatten och övriga ingredienser. Rör ihop till en lös deg, täck med bakduk och ställ i kylen över natten. Ta fram på morgonen, klicka ut degen på en plåt. Jäs medan ugnen värms till 250 grader. Grädda mitt i ugnen ca 10 min.

3 kommentarer:

Anonym sa...

ååååh..jag som har sånt sug efter smörgåsar idag! gud så gott det skulle vara med nygräddade mackor med smör på.. *dreggel*

jaja, bättre att vara sugen på smörgåsar än godis/sött..

kram

fruktsallad sa...

nina: ja, det är förföriskt gott! :)

Familjen Granath sa...

Hmmm kanske man har tur och får smaka på något av dina goda hembakta bröd nästa lördag morgon. Hoppas..hoppas barnvakten kan hämta största tjejen på dagis. Vill så gärna mysa med er en fredagskväll och äta frukost ihop:)
puss och kram