söndag 18 januari 2009

Cidersås


Jag hade en flaska halvtorr äppelcider kvar i förrådet och tänkte att jag borde kunna göra sås på det! Jadå, kikade lite på Coop´s sida och där fanns ett recept som jag efterapade en aning. Jag stekte fläskkotletter och lät dem koka i den färdiga såsen ca 30 minuter. Serverade kokt potatis, kokta grönsaker och äppel- och fikonchutney till och allt smakade toppen!

Cidersås
4 portioner

2 schalottenlökar, fint hackade
1 äpple, tärnat
½ msk margarin
2 msk mjöl
2½ dl torr äppelcider
1 dl vatten
1 hönsbuljongtärning
2 krm torkad timjan
1 lagerblad
1½ dl matlagningsgrädde av valfri sort

Fräs lök och äpple i margarinet. Strö över mjölet och rör om. Tillsätt cider, vatten, buljongtärning, timjan och lagerblad. Puttra ca 5 min. Häll i grädden. Smaka av med salt och peppar. Servera till fläsk eller kyckling.

1 kommentar:

Anonym sa...

looks good :)